HdPLnm6ytSiVCAOQ">

بیراهه ای در آفتاب

۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

دانستنی های ماشین ها

دوشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶ ب.ظ

دانستنی های خودرو

دانستنی های خودرو ۲۰۶ و ۴۰۵ و سایر خودروهای لوکس دنیا در بخش سرگرمی سایت علم سرا

امیدواریم از این مطلب سایت علم سرا لذت ببرید.در اینبخش دانستنی ها و حقایق جالبی را درباره دنیای خودرو جمع آوری کرده ایم. امروز از خودروهایی صحبت می کنیم کـه دوست داریم دوباره تولید شوند، همچنین امروز درباره کم ارتفاع ترین خودروها و تیونرهایی کـه خودرو هـای سوپر اسپرت میلیون دلاری ساخته اند هم صحبت می کنیم. اگر بـه دنیای خودرو علاقه مند هستید و یا این کـه بـه دنبال یک تحقیق خوب درباره دنیای خودرو هستید، با پارس ناز همراه باشید.صنعت خودروسازی بیشتر از یک قرن سابقه دارد و در این مدت‌ شاهد عرضه خودرو هـای بی شماری بوده‌ایم. بعضی از این خودرو ها نسبت بـه سایرین جذابیت‌های بیشتری داشته‌اند و درست اسـت کـه دیگر تولید نمی شوند اما مِهر آن‌ها آن قدر بـه دل هواداران خودرو نشسته اسـت کـه آرزو می کنند ایکاش یک‌بار دیگر نسخه‌ ای جدید از این خودروها روانه بازار شود. در ادامه با لیست خودروهایی کـه آرزو می کنیم دوباره تولید شوند با شـما هستیم.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

دانستنی های خودرو ۲۰۶

۱-هشدار سرعت، با قابلیت انتخاب سرعت مورد نظر به منظور هشدار به راننده مبنی بر تخطی از سرعت تعیین‌شده.توسط دستگاه عیب‌یاب می توان هشدار مربوط به سرعت را در خودرو فعال کرد؛ مسیر فعال‌سازی در منوی سیستم به این شرح است.
BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Warnings

گزینه Excess speed function present

در این قسمت می‌توان سرعت مورد نظر را وارد کرده و هشدار سرعت را فعال کرد. توجه داشته باشید غیر فعال بودن با وارد کردن عدد ۲۵۵ تنظیم می شود، سرعتی که در واقع خودرو هیچ‌گاه به آن نخواهد رسید.

۲-روشن شدن خودکار فلاشر در زمان ترمز شدید در هنگام ترمزهای ناگهانی و شدید، روشن شدن فلاشر خودرو با هشدار به رانندگان پشت‌سری مانع بروز تصادف می شود، به همین منظور توسط دستگاه عیب‌یاب می توان فلاشر خودکار را در خودرو فعال کرد.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —->Lighting and Signaling
گزینه:switching on of the hazard warning on sharp deceleration
برای فعال کردن به present تغییر دهید.

۳-روشن شدن نور بالا و نور پایین به صورت هم‌زمان در هنگام استفاده از نور بالای دائم

در خودروهای عادی، وقتی نور بالای موقت را با نگه‌داشتن اهرم فعال می‌کنید، هر دو فیلامان نورپایین و نور بالا روشن می‌شوند، اما وقتی حالت نور بالای دائم را انتخاب کرده و دست‌تان را از روی اهرم بر می‌دارید، فیلامان نور پایین لامپ خاموش شده و فقط رشته مربوط به نور بالا روشن می‌ماند، اما در ۲۰۶ این امکان وجود دارد که در هنگام نور بالای دائم هم نور پایین روشن بماند. برای فعال کردن این حالت، مسیر زیر را در BSI دنبال کنید.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —->Lighting and Signaling
گزینه :type of headlamps

برای فعال کردن، آن را روی حالت double reflector قرار دهید. توجه داشته باشید این گزینه برای چراغ های کریستالی با دو لامپ در هر چراغ مناسب است و در چراغ های مات که دارای لامپ های دوکنتاکت یک‌پارچه هستند توصیه نمی‌شود زیرا احتمال آسیب وجود دارد. ضمنا باید به این نکته هم توجه داشت که هنگامی که از نور بالا و پایین در چراغ‌های کریستالی به صورت هم‌زمان استفاده می‌کنید اگر چراغ‌های مه شکن جلو را نیز فعال کنید به صورت اتوماتیک نور بالا خاموش خواهد شد زیرا انعکاس نور بالا در هوای مه آلود به شدت برای چشم راننده مضر است و علاوه بر این، بار سیستم برق را نیز افزایش می‌دهد. بدیهی است با خاموش کردن چراغ‌های مه شکن جلو مجددا حالت نوربالای چراغ‌های کریستالی جلو فعال خواهد شد.

۴-قفل شدن خودکار قفل درها با افزایش سرعت به بیش از ۱۰ کیلومتر در ساعت. برای افزایش سطح ایمنی و امنیت خودرو و جلوگیری از ورود به عنف سارقان به داخل خودرو ، بهتر است این گزینه فعال باشد تا به محض حرکت خودرو، درها به صورت خودکار قفل شوند:

BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Locking / Unlocking

گزینه :lock doors while drive

به منظور فعال‌سازی،آن را روی present قرار دهید. (در مدل های جدید عموما فعال است.) توجه داشته باشید در مدل هایی که کلید فلاشر به صورت دوتکه است، با نگه‌داشتن چندثانیه‌ای کلید قفل‌کن درها در زمان باز بودن سوییچ، این گزینه همراه با صدایی دینگ‌مانند، فعال یا غیرفعال می شود.

۵-قفل شدن خودکار درها در صورتی که بعد از باز کردن قفل مرکزی، به مدت ۳۰ ثانیه هیچ یک از درها باز نشود.

گاهی اوقات دکمه‌های روی سوییچ خودرو که مربوط به قفل مرکزی است، سهوا یا توسط کودکان فشرده می‌شود که اگر خودرو در محدوده موثر بُرد قرار داشته باشد قطعا در باز خواهد شد. برای همین و به منظور جلوگیری از سرقت خودرو یا اشیای داخلی آن، اگر هر یک از درها تا ۳۰ ثانیه باز نشود، مجددا به صورت خودکار به حالت قفل در می‌آید.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Locking / Unlocking
گزینه Automatic Re-Locking:

به منظور فعال‌سازی این آپشن، حالت را از Absent روی Present قرار دهید. توجه داشته باشید برای فعال‌سازی این گزینه، باید تعریف شکل اتاق را در BSI تغییر دهید و از حالت پنج‌در (هاچ بک) به Estate یا استیشن تغییر بدهید. به منظور انجام این کار به نشانیBSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Miscellaneous
رفته و گزینه Body Work را به Estate تغییر دهید. در صورت عدم تغییر این گزینه، قابلیت قفل اتوماتیک بعد از ۳۰ ثانیه، فعال نخواهد شد.

۶-روشن ماندان چراغ های جلو به مدت ۳۰ ثانیه پس از خاموش کردن خودرو: در مکان‌های تاریک مانند پارکینگ‌ها، ورودی ویلا‌ها و مکان‌هایی که در آن‌ها نیاز به نوردارید با یک بار فشار دادن دسته راهنما به سمت بالا می‌توانید از نورچراغهای جلو به مدت ۳۰ ثانیه بهره ببرید. این گزینه که به «چراغ همراهی تا منزل» معروف است با نشانی زیر قابل فعال شدن است.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —->Lighting and Signaling
گزینه Follow Me Home را به present تغییر دهید تا فعال شود. با فعال‌سازی این سیستم، پس از خاموش کردن موتور و در آوردن سوییچ، یک بار اهرم چراغ جلو را به سمت خود بکشید (نور بالا بزنید)؛ در این حالت چراغ های بزرگ خودرو روشن خواهند ماند. حال می‌توانید از خودرو پیاده شده و درها را قفل کنید. پس از ۳۰ ثانیه، چراغ ها به صورت خودکار خاموش می شوند.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

۷-تهویه مطبوع خودکار (غیر از تیپ دو و تیپ‌های پایین ۲۰۶ اس‌دی): یکی از برنامه های تعریف شده برای تهویه مطبوع خودکار در تیپ‌های ۳، ۵، ۶، وی۸ و وی۹، دکمه بخارگیر شیشه هاست. با فشردن این دکمه، پنکه تهویه هوا را با حداکثر دور به دریچه های زیر شیشه جلو هدایت می کند، کولر روشن و دریچه هوای بیرون باز می شود. در این حالت شاهد خواهید بود که پس از چند ثانیه بخار شیشه‌ها زدوده شده و با فشردن دوباره کلید بخار گیر، سیستم به تنظیمات قبلی خود باز خواهد گشت.

۸-جلوگیری از آسیب به تیغه‌های برف‌پاک‌کن: چنان‌چه در هوای بارانی قبل از خاموش کردن موتور، فراموش کنید برف پاک‌کن را خاموش کنید، یا در حالت سوییچ بسته، وضعیت دسته برف پاک‌کن سهوا یا به دلیل بازیگوشی کودک تغییر کند، پس از باز کردن مجدد سوییچ و روشن کردن موتور، برای جلو‌گیری از آسیب به تیغه‌ها، برف پاک‌کن به حرکت در نخواهد آمد، مگر این‌که در حالت موتور روشن،‌مجددا وضعیت دسته برف پاک‌کن را تغییر دهید.

ضمنا بدلیل بلند بودن یکی از بازوهای برف پاک‌کن، تعویض تیغه‌ها در وضعیتی که تیغه‌های برف ‌پاک‌کن در وضعیت نقطه مرگ پایین (حالت پارک) قرار دارند به سختی امکان‌پذیر است، به همین منظور برای تعویض تیغه‌ها لازم است پس از خاموش کردن موتور، یک بار دسته برف پاک‌کن را تحریک کنید تا برف پاک‌کن به آخرین حد بالایی برسد؛ در این هنگام به راحتی می توانید نسبت تعویض تیغه ها اقدام کنید.

۹-برف‌پاک کن هوشمند حساس به سرعت: در هنگام رانندگی با سرعت بالا اگر از برف پاک‌کن با دور بالا استفاده کنید، متناسب با کاهش سرعت خودرو، دور برف پاک‌کن نیز کاهش یافته و با سرعت‌گیری مجدد، دور برف پاک‌کن نیز به حالت قبل باز می گردد. چنان‌چه سرعت خودرو به کمتر از ۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد، به صورت خودکار مقداری مکث بین هر بار عمل کردن برف پاک‌کن به وجود می آید (اصطلاحا به حالت بهاره می‌رود). در این حالت در صورتی که حالت لحظه ای دسته برف پاک‌‌کن تحریک شود، تیغه برف پاک‌کن نیمی از مسیر خود را طی کرده و با تحریک دوباره به جای خود باز می گردد.

۱۰-روشن شدن خودکار برف‌پاک‌کن عقب در زمان استفاده از دنده عقب: در مدل هاچ‌بک در روزهای بارانی وقتی از برف پاک‌کن استفاده می‌کنید، به محض این‌که خودرو را در دنده عقب قرار می دهید، برف پاک‌کن عقب نیز خودرو به منظور فراهم ساختن دید بهتر برای راننده، به صورت خودکار اقدام به پاک کردن شیشه عقب می‌کند.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Visibility
گزینه:Automatic Rear Wiping

به منظور فعال‌سازی present شود. با فعال‌سازی گزینه برف پاک‌کن شیشه عقب در دنده عقب، توسط دستگاه، در صورت روشن بودن برف پاک‌کن جلو به محض درگیر شدن دنده عقب، برف پاک‌کن عقب نیز به جهت کمک به دید بهتر در بارندگی، به صورت خودکار فعال خواهد شددر صورتی که مدت زمانی کوتاه از خاموش کردن برف پاک کن جلو گذشته باشد و دنده عقب درگیر شود، برف پاکن عقب فقط یک بار عمل می کند.

۱۱-استفاده از شیشه بالابر ها و آیینه های برقی به مدت ۴۵ ثانیه و برف پاک کن ها تا ۶۰ ثانیه: پس از بستن سوییچ و خارج کردن آن، قبل از باز شدن حداقل یکی از درهای جلو، تا ۴۵ ثانیه می توان از شیشه بالابر ها و آیینه های برقی و تا ۶۰ ثانیه از برف پاک‌کن ها استفاده کرد.

۱۲-استفاده از سیستم صوتی تا ۳۰ دقیقه بعد از خاموش شدن خودرو : بعد از خاموش کردن موتور و بستن سوئیچ، امکان استفاده از سیستم صوتی خودرو، حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه (بر اساس میزان شارژر باتری) وجود دارد.

۱۳-بعد از این مدت سیستم برقی خودرو جهت محافظت از شارژ باتری وارد حالت اقتصادی (eco mode) می شود. جهت ادامه استفاده از این ادوات باید موتور را یک بار روشن کنید.

۱۴-امکان انتخاب قطر چرخ: تعداد سه گزینه جهت انتخاب قطر کلی چرخ را می توان توسط دستگاه عیب یاب انتخاب کرد این ویژگی فقط در مدل های مجهز به سیستم ضد قفل ABS قابلیت فعال سازی دارد.در صورت تمایل به تغییر سایز رینگ چرخ، سعی کنید یکی از مشخصات ذکر شده در این فهرست را انتخاب کرده تا از بروز خطا و اختلال در محاسبات سرعت خودرو و عملکرد سیستم ترمز ضد قفل جلو‌گیری شود.

۱۵-یافتن خودرو در پارکینگ ها : هنگامی که خودرو در مکانی پارک شده باشد با فشردن کلید قفل بر روی ریموت قفل مرکزی فلاشر خودرو به مدت پنج ثانیه و با ضرب آهنگ تندی شروع به روشن شدن می کند. این قابلیت باعث می شود راننده در مکان های تاریک مانند پارکینگ های عمومی به راحتی محل پارک خودرو را بیابد.

۱۶-ضد سرقت بودن رادیو پخش: با توجه به این‌که رادیو پخش ۲۰۶ حتما باید توسط دستگاه دیاگ برای خودرو معرفی شود در صورتی که به هر دلیل سوکت برقی آن جدا شود در هنگام استفاده صدای گوش خراشی هر ۱۰ ثانیه یک‌بار از طریق بلندگو ها پخش خواهد شد و برای رفع آن حتما باید کد مربوطه مجددا برای خودرو و رادیو پخش تعریف شود. این کد غالبا همان شماره VIN خودرو است.

۱۷-روشن ماندن چراغ سقف: پس از خاموش کردن موتور و خروج کلید از داخل مغزی سوییچ، چراغ سقفی خودرو بمدت ۳۰ ثانیه روشن می‌ماند. این ویژگی باعث می‌شود براحتی بتوانید در هنگام شب وسایل و لوازم خود را جمع آوری کرده و سپس از خودرو پیاده شوید.

۱۸-فعال شدن هشدار درها: هنگامی که خودرو روشن است با باز شدن هر یک از درها زنگ یا صدای هشدار گونه‌ای به صدا در آمده و چراغ سقفی نیز اگر در حالت در باشد روشن و خاموش می‌شود. همچنین هنگامی که پیشرانه را خاموش کرده و قصد پیاده شدن از آن‌را داشته باشید ولی چراغ‌ها روشن باشند هشدار مشابهی به هنگام باز شدن در راننده بصدا در می‌آید. این ویژگی در مورد جا ماندن کلید خودرو در داخل مغزی سوییچ نیز صدق می کند، یعنی اگر کلید را از مغزی سوییچ خارج نکرده باشید به هنگام باز شدن در راننده هشدار به صدا در می آید.

۱۹-بی‌صدا کردن رادیو پخش:گر در هنگام گوش کردن به صدای رادیو‌پخش، نیاز فوری به بی‌صدا کردن آن داشته باشید می‌توانید با نگه داشتن همزمان دکمه‌های بالا و پایین ولوم رادیو پخش که در پشت دسته کنترلی آن و در زیر دسته برف پاک کن قرار دارد نسبت به بی‌صدا کردن رادیو اقدام کنید. برای فعال کردن مجدد آن کافی است یکی از دکمه های بالا و یا پایین را مجددا فشار دهید.

۲۰-مودهای شبکه برق ۲۰۶ و ۲۰۷ مولتی پلکس:حالت آماده‌باششبکه برق پس از خاموش کردن خودرو و عدم استفاده از تجهیزاتی مثل ریموت قفل مرکزی، باز کردن درها، بوق، چراغ‌ها و… به خواب می‌رود. بنابراین انجام هرگونه عملیات روی سیستم برقی، جداکردن کانکتورهای ECU یا BSI و موارد مشابه، باید پس از به خواب رفتن سیستم باشد تا از وارد آمدن آسیب به قسمت‌های مختلف جلوگیری شود. برای این منظور، پس از خاموش کردن خودرو، ابتدا در موتور را باز کنید، سپس درهای خودرو را بسته و سه تا پنج دقیقه صبر کنید و در نهایت کابل مثبت باتری را جدا کنید.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

دانستنی های خودرو ۴۰۵

تاریخچه تولید در ایران

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (از جمله پژو ۴۰۵ جی ال ، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است. ساخت داخلی قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی می باشد و معادل ۷۷% بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده است ، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹% بالغ خواهد گردید.

بررسی های به عمل آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ می بایست ۳۵ قطعه به کلی تغییر می یافت و علاوه بر آن ۸۴ قطعه کاملا جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعه تزییناتی ، طراحی و ساخته می شد و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

کلیه محاسبات و اقدامات اجرایی این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.

اعمال دقت و ظرافت در ساخت این خودرو تا بدان حد بود که موجب شگفتی کارشناسان بین المللی خودرو گردیده و با اختصاص جایگاهی در موزه پژوی فرانسه به خودروی تشریفاتی ساخت ایران ، توانمندی صنعتگران ایرانی به قضاوت جهانیان گذاشته شد.
این خبر در جراید و محافل خارجی انعکاس وسیعی داشته و یکی از مجلات فرانسوی زبان از موفقیت ایران با تعبیر “وقتی پژو مرسدس بنز را مات می کند” یاد کرده است.

یکی از موفق ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت ، اتومبیل پژو ۴۰۵ می باشد.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران می باشد.

بدنه پژو ۴۰۵ ایران در عین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱% در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

ابعاد خارجی

طول کلی : ۴۴۰۸
عرض کلی : ۱۶۹۴
ارتفاع کلی : ۱۴۱۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو : ۲۶۶۹
فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر: ۱۴۵۰
فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر : ۱۴۴۳

تپژو ۴۰۵ ایران بهترین اتومبیل تولیدی در خاور میانه

وجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز .ایران خودرو تصمیم گرفت از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل های(جی -ال و جی-ال-ایکس) تولید کند. این خودرو در سال ۱۹۸۷ میلادی با مدنترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازارعرضه شد و در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریکا انتخاب شده بود.خطوط جدید تولید پژو ۴۰۵ نیز در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد.

تاریخچه بین المللی

یکی از موفق ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت ، اتومبیل پژو ۴۰۵ می باشد.

انواع مدلهای پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه در انگلستان نیز ساخته می شود فقط به صورت سدان ( ۴ در ) و استیشن بوده و موتور به صورت عرضی در امتداد پلسها نصب گشته است. در سالهای گذشته پژو با موتور ۱٫۴ لیتری نیز تولید می گشت ولی به دلیل محدودیتهای کنترل گازهای خروجی از اگزوز این موتور از روی اتاق ۴۰۵ حذف گردید. سال ۱۹۹۵ پژو با موتورهای تکنولوژی بالا و راندمان خوب به بازار عرضه می شد ، از جمله موتور ۱٫۸ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و تورک ۱۵۳ نیوتن متر ، موتور دو لیتری با ۱۲۱ قوه اسب و تورک ۱۷۶ نیوتن متر که همگی مدلهای نامبرده به صورت ۲ سوپاپ برای هر سیلندر می باشد. در ردیفهای بالاتر موتورهای چهار سوپاپ ۲ لیتری با ۲ میل سوپاپ بالایی با ۱۵۰ اسب قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر و همچنین موتورهای اخیر با کمک سیستم توربو ام-آی ۱۶ قدرت خود را به ۱۹۶ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر و رینگهای ۱۶ اینچی و لاستیکهای ۲۰۵ خود که تی۱۶ نامیده می شود ، می تواند شتاب صفر تا صد خود را به ۷ ثانیه برساند و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر را به دست آورد. پژو ۴۰۵ همچنان با موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی نیز عرضه شده که مدل معمولی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو با ۹۰ اسب بخار اتومبیل بسیار کم مصرفی می باشند.

پژو ۴۰۵ در دو مدل جی-ال و جی-ال-ایکس به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران می باشد. بدنه پژو ۴۰۵ ایران در عین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱% در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

فاصله دو محور عقب و جلو از هم ۲۶۶۹ میلیمتر بوده که مانند تمامی مدلهای پژو از حد متوسط کلاس خود فراتر می باشد. اکسل پژو ۴۰۵ مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ مجهز به فنر لول و کمک فنر ضد چرخش به کمک فنرهای دو جهته می باشد. سیستم تعلیق هر یک از چهار چرخ به صورت مستقل عمل کرده که سبب راحتی سرنشینان و چسبندگی بهتر در جاده و در مانورها می گرد.

سیستم فرمان از نوع دنده شانه ای بوده که به صورت وضعیت بالا و پایین می توان بر حسب قد راننده آن را تنظیم نمود . تعداد دور غربال فرمان ۴٫۱ دور و شعاع گردش ۵٫۵ متر است. توضیح آن که تعداد دور قفل در قفل در مدل جی-ال-ایکس که مجهز به کمک هیدرولیک است ۳٫۱ دور می باشد.

پژو ۴۰۵ ایران دارای دو گاردان بوده و دیفرانسیل جلو می باشد و از این نقطه نظر تقسیم وزن ۱۰۲۰ کیلوگرمی خالص آن ۶۰۵ کیلوگرم در جلو و ۴۱۵ کیلوگرم بر روی اکسل عقب می باشد که نسبت تقسیم ۵۹٫۳% در جلو و ر۴۰٫۷% در عقب فراهم می آورد. توضیح آنکه مدل جی ال ایکس پژو که وسایل آسایش بیشتری چون کولر ، فرمان هیدرولیک ، قفل مرکزی ، شیشه های برقی برای سرنشینان جلو و شیشه رنگی را فراهم می آورد ، وزنی حدود ر۱۰ کیلوگرم سنگین تر از مدل جی-ال دارد.

حداکثر سرعت پژوی ۴۰۵ ایران ۱۷۷ کیلومتر در ساعت بوده که این اتومبیل می تواند شتاب صفر تا یکصد کیلومتر را در زمان ۱۲ ثانیه بپیماید.

ایمنی

بادشکنهای جلو ،لبه سپر ، برف پاک کنهای متناسب با شیشه های جلو و عقب ، درها با واشرهای لاستیکی خمیده که به کاپوت کاملا کیپ شده است، کناره های خمیده تحتانی، دستگیره های در داخل قرار داده شده، آینه های دید عقب با دو زاویه پهن جهت رسیدن به بهترین وضعیت ایمنی تعبیه شده اند. سیستم ترمزها با نوع موتور و نه با میزان تجهیزات هماهنگی دارد. ترمزهای دیسکی با ابزار اندازه گیری شناور در قسمت جلو، ترمز کاسه ای عقب، مدار هیدرولیک با شکل (ایکس انگلیسی) و فرمان هیدرولیک، ضربه گیرهای کناری تمام درها، ایمنی در کوچکترین جزئیات درنظر گرفته شده است. دربهای مستحکم محافظت مسافران را در حوادث رانندگی ضربات کناری افزایش می دهند.

کیفیت، بهبود و آسایش، سه نکته کلیدی که بر مفهوم ۴۰۵ سایه افکنده است در تمامی جنبه های آن اعمال شده است. هر کدام از بازبینی ها جهت داشتن بهترین تمرکز راننده تعبیه شده است و تمامی ملزومات در خصوص آسایش و ایمنی را در بر دارد.

مدل استیشن

با توجه به فرهنگ مردم کشورمان ، پر جمعیت بودن اکثر خانواده ها و نوع ارتباطات فامیلی که در این فرهنگ جاریست ، حکم می کند که خودرویی با فضای مناسب جهت سرنشینان و همچنین محل اثاثیه ، در ایران خودرو تهیه گردد که پس از تولید خودروی ۴۰۵ سواری به دلیل نزدیک بودن قطعات زیادی از این مدل با مدل استیشن خودروی ۴۰۵ ، شرکت ایران خودرو تصمیم به تولید خودروی استیشن هم نموده است.  ر

تا نیاز بازار را با توجه به توضیحات فوق بر طرف نماید که تولید انبوه خودرو در تیراژ بسیار کمتری از خودروی مشابه سواری هم اکنون در خطوط تولیدی شرکت ایران خودرو ادامه دارد و در اختیار هموطنان قرار می گیرد.  ر

ایمنی

چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
برف پاک کن با زمان سنج
سیستم قفل مرکزی با درب صندوق بار
چراغ مه شکن عقب
آینه داخلی دید در شب (قابل تنظیم)  ر
برف پاک کن شیشه عقب
نوارهای محافظ اطراف بدنه

مدل slx

خودرویSLX 405 مدل بهبود یافته خودروی ۴۰۵ است که در همان کلاس ابعادی و با استفاده از عملکردهای جدید طراحی و عرضه می شود.

وی افزود: به منظور ارتقای ایمنی و عملکرد و ایجاد زیبایی، سیستم ها و زیر سیستم های پ ۴۰۵ در مدل جدید بهسازی و به روز رسانی شده است.

دکتر منطقی اظهار داشت:انجام تغییرات مورد انتظار مشتری با بهبود عملکرد خودرو ، حفظ و گسترش سهم بازار ایران خودرو در بخش خودروهای سواری متوسط، افزایش رقابت پذیری خودروی۴۰۵ و استفاده حداکثر از ظرفیت های موجود با حداقل سرمایه گذاری از جمله اهداف عرضه خودروی جدید است .

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو یاد آور شد :در مدل جدید ۴۰۵، ضمن استفاده از سیستم بهبود یافته کنترل موتور (EMS ) Valeo ، در غربیلک فرمان قابلیت نصب کیسه هواایجاد شده است.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206
وی قابلیت نصب سیستم ترمز ضد قفل ( (ABS به صورت اختیاری و تغییر قفل در موتور جهت افزایش ایمنی و سهولت باز شدن در موتور در شرایط اضطراری را از جمله دیگر تغییرات ایجاد شده در این خودرو عنوان کرد و گفت:با ایجاد امکان بازشدن در صندوق از داخل کابین، امنیت خودرو و با استفاده از دو مخزن گاز ۳۵ لیتری فضای قابل استفاده صندوق عقب افزایش و مکانیزم تنظیم پشتی صندلی های جلو ازچرخشی به اهرمی تغییر یافته است.

وی طراحی جلوپنجره ، آیینه های جانبی ، چراغ مه شکن جلو، براگیر ((SPOILER به همراه چراغ ترمز سوم

، مجموعه چراغ های جلو و عقب و سپررنگ شده جلو و عقب را از جمله تغییرات خارجی خودرو عنوان کرد و گفت: دراین محصول تغییرات داشبورد به منظور استفاده راحت تر و بهتر از سیستم های موجود در پنل مرکزی و نیز ایجاد نمای جدید انجام شده است.

مدیر عامل ایرن خودرو اظهار داشت:دراین محصول ازطرح جدید دوخت و پارچه جهت راحتی بیشتر سرنشینان استفاده شده است.

دکتر منطقی، طرح جدید رودری، طرح جدید سقف کاذب و استفاده از تریم با رنگ متنوع را از دیگر ویژگی های SLX 405 دانست و افزود: این پروژه از مهر ماه سال ۸۵ با ۱۴۸۰ نفر روز نیروی انسانی به انجام رسیده است.

دانستنی های خودرو آکورا اینتِگرا تایپ آر

اینتگرا یکی از خودرو هـای خوش‌قیمت آکورا بود کـه فعلا جای این خودرو را آکورا ILX گرفته اسـت، آکورا اینتگرا تایپ آر همانند سایر خودرو هـای این برند از هندلینگ بسیار خوبی برخوردار بودو یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۸ لیتری میزان ۱۹۵ اسب‌ بخار نیرو را در اختیار راننده این خودرو قرار می‌داد.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

آکورا اینتگرا تایپ آر کـه زمانی بـه‌‌عنوان یکی از خودرو هـای ارزان‌قیمت ژاپنی محسوب می‌شد و کسی این خودرو را زیاد جدی نمی گرفت اینروزها بـه یک خودروی کلکسیونی تبدیل شده اسـت و از آنجایی کـه اخیراً شاهد محبوبیت خودروی سیویک تایپ آر هستیم شاهد فرصت خوبی باشد تا آکورا دستی بر سروروی اینتگرا بکشد و این خودر رابا ظاهری جدید دوباره در بازار ببینیم.

دانستنی های خودرو بیوک جی‌ ان‌ ایکس

برند بیوک در دهه ۱۹۸۰ سمبل خودرو هـای نیرومند بودو بیوک جی‌ان‌ایکس نیز در آن زمان چنان ابهتی داشت کـه لرزه بر اندام علاقه‌مندان خودرو می‌انداخت، متأسفانه یا خوشبختانه در دهه ۸۰ شاهد افزایش موج نگرانی‌ها در خصوص خودروهایی کـه مصرف زیادی دارند بودیم و بیوک نیز علی‌رغم تمامی تغییراتی کـه در بیوک جی‌ان‌ایکس اعمال کرد نتوانست این خودرو را در بازار حفظ کند و درسال ۱۹۸۷ شاهد پایان تولید بیوک‌ جی‌ان‌ایکس بودیم.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

جالب اسـت بدانید تنها ۵۴۷ دستگاه از این خودرو ساخته شده اسـت. از آنجایی کـه بیوک جی‌ان‌ایکس از پیشرانه‌ای نیرومند بهره میبرد کـه نیروی رابه چرخ‌های عقب منتقل میکرد و با توجه بـه این امر کـه خودرو هـای نیرومند اینروزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند چـه بسا شاهد بازسازی نمونه‌ای جدید از بیوک جی‌ان‌ایکس در آینده‌ای نه‌ چندان دور باشیم.

دانستنی های خودرو شورولت ال کامینو

این خودرو بـه نوعی طراحی شده بود تا نقش یک وانت پیکاپ را نیز ایفا کند. این امر باعث شد تا ظاهر شورولت ال کامینو در ذهن طرفداران خودرو برای همیشه نقش ببندد. ال کامینو نخستین بار توسط شورولت درسال ۱۹۵۹ راهی بازار شد و ازآن زمان تا اواخر سال‌های دهه ۸۰ میلادی شاهد تولید نسخه‌های مختلف این خودرو بودیم.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

جالب اسـت بدانید ال کامینو شهرت جهانی دارد و رانندگان در کشور هـای مختلفی از این خودور استفاده کرده‌اند کـه دراین زمینه می توان بـه استرالیا اشاره کرد، این خودرو بـه اندازه‌ای در استرالیا محبوبیت داشت کـه حتی نام سرخپوستان قبلیه یوت بـه این خودرو از جانب استرالیایی‌ها نسبت داده می‌شد.

دانستنی های خودرو شورولت اس‌ اس

برند‌های کوروت و کامارو همان‌ گونه بـه‌عنوان محبوب‌ترین برند‌های شورولت بـه‌حساب می آیند اما جالب اسـت بدانید شورولت اس‌اس سدان بعنوان خودرویی کـه نشانه‌هایی از خودرو هـای نیرومند قدیمی آمریکایی را یدک میکشد و از چهار در بهره میبرد حسابی توانسته اسـت جای خودرا در دل هواداران خودرو باز کند. این خودرو در دوران طلایی خودرو هـای نیرومند توانسته بود اسم و رسم خوبی برای خودش دست و پا کند.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

یک پیشرانه ۶.۲ لیتری از نوع V8 کـه ۴۱۵ اسب‌ بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌داد سمبل قدرت این خودرو بـه حساب می‌آمد. نیروی موتور دراین خودرو بـه چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و بـه یک جعبه گیربکس ۶ دنده‌ای مجهز بود. شورولت روی هندلینگ این خودورو نیز حسابی کار کرده بودو این موارد باعث شده اسـت تا شورولت اس‌ اس گزینه خوبی برای تولید مجدد این خودرو قلمداد شود.

دانستنی های خودرو هوندا اس ۲۰۰۰

انصافاً باید اعتراف کرد هوندا اس ۲۰۰۰ یکی از بهترین خودرو هـای کوچک و جمع‌وجور اسپرت بـه‌حساب می‌‌آید. این خودرو ظاهری جذاب و اسپرت دارد و طراحی ساده‌‌ای آن جذابیت بیشتری بـه هوندا اس ۲۰۰۰ داده اسـت. یک پیشرانه ۲.۰ لیتری کـه در نهایت بـه میزان ۲.۲ لیتر افزایش حجم پیدا کرد دراین خودرو تعبیه شده بود.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

همان‌گونه کـه از نام این خودرو پیداست درسال ۲۰۰۰ میلادی راهی بازار شد و هوندا اس ۲۰۰۰ را می توان سمبل بارزی از خودرویی دانست کـه درکنار طراحی ساده، تجربه‌ شیرینی از رانندگی را در اختیار رانندگان قرار میدهد. از آنجایی کـه خودرو های اسپرت همیشه محبوبیت ویژه‌ای در میان طرفداران دارند شایعه‌هایی از برنامه‌های هوندا برای تولید مجدد هوندا اس ۲۰۰۰ بـه گوش میخورد.

دانستنی های خودرو لوتوس اسپریت

شرکت خودروسازی انگلیسی لوتوس خودروی اسپریت را نخستین بار درسال ۱۹۷۶ معرفی کرد. این خودرو در فیلم جاسوسی کـه عاشقم بود از مجموعه‌ فیلم‌های جیمز باند حضور داشت، جالب اسـت بدانید دراین فیلم لوتوس اسپریت قابلیت تبدیل شدن بـه یک زیردریایی را داشت.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

لوتوس تا سال ۲۰۰۴ هوای لوتوس اسپریت را داشت و حتی این خودرو رابه پیشرانه V8 نیز مجهز کرد. حدوداً درسال ۲۰۱۰ بود کـه خبرهایی از عزم لوتوس برای تولید مجدد لوتوس اسپریت بـه گوش رسید، بی شک اگر مدل جدیدی از این خودرو تولید شود حریف خوبی برای خودروهایی مانند مک‌لارن ۷۲۰ اس، فراری ۴۸۸ جی‌تی‌بی و لامبورگینی هوراکان خواهد بود.

دانستنی های خودرو مزدا آر ایکس ۷

بـه احتمال زیاد اگر اهل سینما باشید این خودرو را در نسخه‌های اولیه سری فیلم‌های سریع و خشن دیده‌اید. جالب اسـت بدانید مزدا آر ایکس ۷ محبوبیت خودرا مدیون این فیلم نیست و موتور ویژه‌ای کـه دراین خودرو تعبیه شده بود آنرا یک سر و گردن بالاتر از سایر خودرو هـای اسپرت همرده در زمان خودش قرارمی‌داد. البته بـه احتمال زیاد همین ویژگی نیز کاردست مزدا آر ایکس ۷ داد و باعث توقف تولید این خودرو شد.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

آخرین سری از این خودرو رابا نام مزدا آر ایکس ۸ درسال ۲۰۱۳ شاهد بودیم و ازآن زمان تا کنون خبر هـای زیادی از عزم مزدا برای تولید مجدد این خودرو بـه گوش میخورد. مزدا نیز مدل مفهومی آر ایکس ویژن را پیش از این بـه نمایش گذاشته اسـت کـه شباهت‌های زیادی بـه مزدا آر ایکس ۷ دارد.

دانستنی های خودرو میتسوبیشی لَنسر اولوشِن

میتسوبیشی لنسر اولوشن در دهه ۹۰ میلادی برای حضور در مسابقه‌های خودرو ساخته شده بود اما در آن زمان فدراسیون بین‌ المللی ماشین‌رانی از شرکت‌های حاضر دراین مسابقات خواست تا نسخه‌های شهری این خودروها را نیز تولید کنند. در نتیجه شاهد تولد میتسوبیشی لنسر اولوشن بودیم.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

این خودروی سدان از پیشرانه‌ نیرومند توربوشارژ بهره گرفته بود کـه قدرت موتور رابه تمامی چرخ‌ها منتقل میکرد. این خودرو مشتریان زیادی در کشور هـای مختلف پیدا کرد و تولید آن بـه دهمین نسل خود در حال نزدیک شدن بود کـه اقبال خودرو هـای سدان روبه افول گذاشت و با توجه بـه تقاضای بازار برای خودرو هـای شاسی‌بلند شاهد توقف تولید میتسوبیشی لنسر اولوشن درسال ۲۰۱۵ بودیم.

دانستنی های خودرو نیسان ۲۴۰ اس‌ایکس

نیسان ید طولایی در ساخت خودرو هـای اسپرت دارد و نیسان ۲۴۰ اس‌ ایکس یکی از خوش‌قیمت‌ترین خودرو هـای اسپرتی بود کـه در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی راهی بازار می ‌شد. این خودرو توجه افرادی کـه بـه تیونینگ علاقه دارند را نیز بخود جلب کرد.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

از آنجایی کـه اینروزها خودرو هـای اسپرت کوپه دوباره در مرکز توجه طرفداران قرار گرفته اسـت چـه بسا شاهد تولید دوباره مدلی جدید از نیسان اس‌ایکس ۲۴۰ باشیم.

و در ادامه معرفی کم ارتفاع ترین خودروهای جهان در تمام تاریخ

صنعت خودروسازی انواع و اقسام خودرو هـای قد و نیم قد را روانه بازار کرده اسـت کـه هر کدام ویژگی‌‌های خاص خودشان را دارند. دراین بین شاهد خودرو هـای کوتاه‌قامتی نیز هستیم کـه بـه لطف ارتفاع پایینی کـه دارند توانسته‌اند محبوبیت و شهرت خوبی کسب کنند.

دانستنی های خودرو آلفا رومئو ۳۳ Stradale

نخستین خودرو از لیست خودرو هـای کوتاه‌قامت رابا خودرویی شروع می کنیم کـه آلفا رومئو بـه‌ صورت دست‌ساز ساخته اسـت. یک پیشرانه V8 در قلب آلفا رومئو Stradale جای گرفته اسـت کـه میزان ۲۳۰ اسب‌ بخار نیرو را در اختیار این خودروی کوچک و چابک قرار می دهد.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

جالب اسـت بدانید تنها ۱۸ دستگاه از این خودرو ساخته شده اسـت و بهمین دلیل کلکسیون‌‌داران خودرو توجه ویژه‌ای بـه این کوچولوی دوست‌‌داشتنی دارند. ارتفاع آلفا رومئو ۳۳ Stradale تنها ۹۹ سانتی‌متر اسـت.

دانستنی های خودرو استون‌ مارتین بولداگ «Bulldog»

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

درسال ۱۹۸۰ استون‌مارتین خودروی بولداگ رابه صورت آزمایشی تولید کرد، بخت با این خودرو یار نبود و با توجه بـه هزینه‌های بالای تولید این خودرو، استون‌مارتین ترجیح داد عطای بولداگ رابه لقایش ببخشد. بهمین دلیل تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو تولید شد. استون مارتین بولداگ ۱.۰۹ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

دانستنی های خودرو بی‌ ام‌ و اِم وان

دراین قسمت با یکی از خودرو هـای مطرح دهه ۷۰ میلادی سروکار داریم کـه بدنه آن توسط جیاگیارو «Giagiaro»، طراح مشهور، طراحی شده بود.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

بی.‌ام.‌و برای خودروی ام‌ وان خود یک پیشرانه شش سیلندری را تعبیه کرده بود کـه ۲۷۷ اسب‌ بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌داد. بی‌.‌ام‌.‌‌و ام وان تنها ‍۱.۱۴ سانتی‌ متر ارتفاع دارد.

دانستنی های خودرو مدل مفهومی فراری ۵۱۲ S Modulo

فراری این خودروی مفهومی را در دهه ۷۰ میلادی معرفی کرد، طراحی این خودرو نیز بر عهده پینینفارینا «Pininfarina»، گذاشته شده بودو بـه لحاظ سرعت و قدرت حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

جالب اسـت بدانید در مدل مفهومی فراری ۵۱۲ S Module با یک پیشرانه V12 سروکار داشتیم کـه قدرتی معادل ۵۵۰ اسب‌ بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌داد. مدل مفهومی فراری ۵‍‍‍۱۲ S Module تنها ۹۳ سانتی‌متر ارتفاع داشت.

دانستنی های خودروی Flatmobile

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

این خودرو با ارتفاع بسیار کم خود درسال ۲۰۰۸ توانست رکورد کتاب رکورد هـای گینس را ازآن خود کند، خودروی Flatmobile تنها ۴۸ سانتی‌ متر ارتفاع دارد و با توجه بـه ارتفاع کمی کـه دارد بـه‌خوبی توانسته اسـت موتور و سایر قسمت‌های خودرو را در خود جای دهد.

دانستنی های خودرو فورد جی‌ تی ۴۰

انصافاً باید اعتراف کرد شهرت اصلی فورد جی‌تی ۴۰ بـه‌دلیل ارتفاع کم این خودرو اسـت، جالب اسـت بدانید حتی استفاده از شماره ۴۰ در نامگذاری این خودرو نیز از ارتفاع ۴۰ اینچی «۱.۰۱ متر» این خودرو حکایت دارد.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

این خودرو در مسابقات جهانی اتوموبیل‌رانی نیز حسابی خوش درخشیده اسـت و درکنار نسخه‌ مسابقه‌ای، شاهد تولید مدل شهری فورد جی‌تی ۴۰ نیز بوده‌ایم.

دانستنی های خودرو لامبورگینی میورا «Miura»

خودروی لامبورگینی میورا جاودانگی نامش را مدیون ارتفاع کم خود اسـت. این خودروی سریع و چاپک کـه تنها ۱.۰۵ متر ارتفاع دارد بـه اسانی از زیر موانع مختلف عبور میکند. طراحی بیرونی لامبورگینی میورا نیز دل چسب و بـه‌یادماندنی اسـت.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

بـه این نکته نیز باید اشاره کرد کـه این خودرو بدلیل ارتفاع کمی کـه دارد فضای خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار نمیدهد کـه البته چندان هم نمی توان بـه این امر خرده گرفت.

دانستنی های خودروی مفهومی لانچیا Stratos Zero

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

این خودرو نیز یکیدیگر از مدل‌های مفهومی و نوآورانه‌ای اسـت کـه در دهه ۷۰ میلادی شاهد معرفی آن بودیم. لانچیا Stratos Zero تنها ۸۴ سانتی‌متر ارتفاع دارد و بـه‌اسانی از زیر گیت‌های ورودی پارکینگ‌ عبور می‌کرده اسـت.

دانستنی های خودرو مک‌لارن اف وان جی‌تی‌ار لانگ تِیل

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

مک‌ لارن تنها سه دستگاه از این خودروی جذاب و کوتاه قامت را روانه بازار کرده اسـت. مک‌ لارن اف‌ وان جی‌تی‌ار لانگ تیل تنها ‍۱٫۲۰ ‌متر ارتفاع دارد و در میان خودروهایی کـه دراین لیست بـه آن‌ها اشاره کردیم بـه لحاظ قامت یکی از بلندترین‌ها اسـت.

دانستنی های خودرو مرسدس‌ بنز CLK GTR

مدل ورزشی این خودرو در مسابقات اتوموبیل‌رانی استفاده شده و افتخارات مختلفی را نیز در دهه ۹۰ میلادی ازآن خود کرده اسـت. در مرسدس‌بنز CLK GTR شاهد حضور یک پیشرانه ۷٫۳ لیتری از نوع V12 هستیم.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

این پیشرانه نیرومند چیزی معادل ۷۳۰ اسب‌ بخار نیرو تولید میکند. مرسدس بنز‌ تنها ۳۰ دستگاه مدل‌های مختلف کوپه و وردستر از این خودروی ۱.۱۶ متری تولید کرد.

دانستنی های خودرو نیسان R390 Gt1

نیسان R390 Gt1 نیز یکیدیگر از مدل‌های مسابقه‌ای نیسان اسـت کـه موفقیت این خودرو در مسابقات تولید نسخه شهری آنرا نیز در پی داشت.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

یک پیشرانه V8 بیتوربو از نوع ۳٫۵ لیتری کـه ۵۷۰ اسب‌ بخار نیرو تولید می کند را دراین خودروی چابک و کوتاه قامت شاهد هستیم. نیسان R390 GT1 کـه ارتفاعی برابر با ۱.۱۴ متر داشت و در حال حاضر در موزه شرکت نیسان در ژاپن نگهداری میشود.

دانستنی های خودرو پورشه ۵۵۰ اسپایدر

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

پورشه این خودروی اسپرت را درسال ۱۹۵۳ معرفی کرد، در پورشه ۵۵۰ اسپایدر با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری با چهار سیلندر طرف بودیم کـه ۱۱۰ اسب‌ بخار نیرو تولید می کرد. این خودرو ۹۸ سانتی‌متر ارتفاع داشت و بـه لحاظ ابعاد نیز تنها از ۵۵۰ کیلو گرم وزن برخوردار بود.

دانستنی های خودرو پورشه ۹۱۱ جی‌ تی وان

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

مدل شهری این خودرو کـه آن رابا نام straßenversion نیز میشناسند تنها ۲۵ دستگاه تولید شد و یک پیشرانه بیتوربو وظیفه تولید ۵۴۴ اسب‌ بخار نیرو را دراین خودرو بر عهده داشت. پورشه ۹۱۱ جی‌تی وان ارتفاعی برابر با ۱.۱۴ متر دارد و بـه‌اسانی از زیر موانع مختلف عبور میکند.

و در آخر نیز تیونرهایی که خودروساز شدند و سوپراسپرت ساختند

تیونینگ صنعتی در جهان رو بـه افول اسـت و بطور کلی با روزهای طلایی خود در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی فاصله گرفته اسـت. با این حال هنوز هم تیونرهای مطرح و موفق زیادی در سطح بین‌ المللی مشغول بکار هستند و محصولاتی متنوع عرضه می‌ کنند. اما همان تیونرهای موفق دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، بعضا سرنوشتی جالب داشته‌اند.

دانستنی های خودرو راف

آلویس راف در دهه ۳۰ میلادی شرکتی کوچک با نام راف تاسیس کرد کـه برای مدتی بـه ساخت اتوبوس مشغول بود. اما در دهه ۶۰ و با رسیدن پسرش بـه کرسی مدیریت، داستان بطور کلی دگرگون شد. راف وارد وادی تیونینگ و سرویس خودرو هـای اسپرت، بـه خصوص پورشه شد. در دهه ۸۰ اما کار راف بسیار جدی تر شد.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

او مدل CTR کـه برپایه پورشه ۹۳۰ توربو ساخته شده بود، توانست با رسیدن بـه حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ ترین خودرو خیابانی جهان شود. پس از بـه شهرت رسیدن راف بود کـه این کمپانی پله‌های ترقی را در دهه ۹۰ پشت سر هم پیمود تا در نهایت در دهه قبل، بطور جدی خودروساز شود. محصولات فعلی این کمپانی دیگر الزاماً نمونه‌های تغییر‌یافته پورشه ۹۱۱ نبوده، بیشتر با الهام از محصولات پورشه ساخته می شوند.

دانستنی های خودرو سالین

استیو سالین بعنوان یک راننده حرفه‌ای، کارگاه شخصی خودش را در شهر کرونا ایالت کالیفرنیا درسال ۱۹۸۳ تاسیس کرد. از همان ابتدا سالین تمرکزش را روی ماستنگ گذاشت و در نهایت توانست توجه خود فورد را نیز بـه لطف مقام‌هایی کـه در مسابقات مختلف توسط خودرو هـای تیون‌شده توسط کارگاهش کسب کرد، جلب کند.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

سالین در دهه ۹۰ بیش از پیش فعالیت‌هایش را گسترش داد و بـه سراغ سایر محصولات فورد از جمله اکسپلورر و F150 رفت. اما این روند رو بـه رشد سالین در نهایت بـه حدی رسید کـه ماستنگ‌های تیون‌شده توسط این برند، بـه نحوی آن قدر تغییر یافته بودند کـه تعداد قطعات مشترکشان با نمونه عادی، بـه درصد پایینی رسیده بود. در نهایت اوج کار سالین با طراحی و ساخت مدل S7 انجام گرفت کـه بـه خودروساز‌شدن سالین انجامید.

دانستنی های خودرو کالاوی

ریویز کالاوی درسال ۱۹۷۷ کارگاه تیونینگ خودرا تاسیس کرد. در آن زمان بیشتر تخصص او تیونینگ محصولات اسپرت اروپایی حاضر در بازار ایالات امریکا بودو خصوصا خودرو هـای آلمانی توسط وی بـه هیولاهایی سریع و آتشین بدل میشدند. اما کیت توربو خاص وی برای آلفارومئو GTV6 بود کـه در میانه دهه ۸۰ او را بـه شهرت رساند و مدیران جنرال موتورز کـه بـه دنبال یک کمپانی رسمی برای تیونینگ کوروت بودند، از وی خواستند تا بطور حرفه‌ای با انها همکاری کند.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

حاصل کار خودرو Sledgehammer بود کـه توانست بـه سرعتی بیش از ۴۱۰ کیلومتر در ساعت برسد. کالاوی با چراغ سبز جنرال موتورز وارد عرصه خودروسازی شد و از اواخر دهه ۸۰، برپایه کوروت محصولاتی جدید عرضه کرد کـه از نظر ظاهری و فنی دارای تفاوت‌هایی عمده بودند. هرچند این فعالیت‌ها دریک دهه اخیر اندکی محدود‌تر شده اسـت.

دانستنی های خوردو هنسی

جان هنسی درسال ۱۹۹۱ کمپانی تخصصی خودرا با هدف تیونینگ و تقویت خودرو هـای آمریکایی در تگزاس تاسیس کرد. در ابتدا بیشتر تمرکز هنسی روی محصولات داج خصوصا وایپر بود. بعد ها اما هنسی بـه سراغ محصولات دیگری همانند کوروت، کامارو و فورد F150 نیز رفت و محصولات این کارگاه تگزاسی یکی پس از دیگری رکورد سرعت و قدرت را در خیابان‌ها شکستند.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

اما اوج کار هنسی در دهه قبل و با طراحی نخستین خودرو این کمپانی یعنی ونوم GT آغاز شد. این خودرو درسال ۲۰۱۰ معرفی شد و با استفاده از برخی متعلقات پلت‌فرم دگرگون‌شده لوتوس الیز و پیشرانه ۸سیلندر توربو، توانست بـه حداکثر سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت برسد. خوشبختانه هنسی روند رو بـه رشد خودرا با عرضه مدل جدید F5 درسال اخیر ادامه داده اسـت.

دانستنی های  خودرو رین اسپید

فرانک ریندرنخت سوئیسی درسال ۱۹۷۹ کمپانی کوچک رین اسپید را در ژنو سوئیس راه‌اندازی کرد. در آن زمان بجز دو کارگاه نسبتا کوچک مونته‌وردی و اسبارو، سوئیس دیگر چندان خودروساز مطرحی نداشت. اما رویاهای بلند‌پروازانه ریندرنخت در تنها یک دهه، این کارگاه کوچک رابه عرصه جهانی رساند.

دانستنی های خودرو , دانستنی های ماشین , دانستنی های خودرو 405 , دانستنی های خودرو 206

رین اسپید در دهۀ ۸۰ میلادی شروع بـه تیونینگ خودرو هـای آلمانی وفرانسوی کرد وتوانست با پورشه ومرسدس بنزهای تیون‌ شده خود مطرح شود. اما از اواخر این دهه بود کـه با حضوری پررنگ درنمایشگاه سالیانه ژنو، بر سر زبانها افتاد. ازآن زمان، همه ی ساله رین اسپید یک خودرو مفهومی با امکانات وظاهری عجیب و آینده‌ نگر معرفی کرده اسـت و این سنت سالیانه، تا بـه امروز ادامه داشته اسـت.

نوشته دانستنی ها و حقایق جالب درباره دنیای خودروها + عکس اولین بار در سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز. پدیدار شد.

آیا گهگاهی استفاده از بنزین سوپر کمک می‌کند موتور خودروی شما تمیز بماند؟

شاید این پرسش برای شما عجیب به نظر برسد، اما در واقع رانندگان زیادی هستند که گهگاهی یک باک بنزین سوپر می‌زنند و گمان می‌کنند این کار کمک می‌کند موتور خودرویشان دوام بیشتری پیدا کند. آن‌ها تصور می‌کنند یک باک بنزین سوپر که حاوی اکتان بیشتری نسبت به بنزین معمولی است از فرسودگی موتور جلوگیری می‌کند. شاید صرفا هزینه بیشتر بنزین سوپر باعث می‌شود این افراد چنین تصوری داشته باشند. این تصورات اساسا نادرست می‌باشند، با این حال گهگاه یک باک بنزین سوپر می‌تواند در موارد دیگری به موتور خودرو کمک کند.

در طراحی یک موتور خودرو که شامل فاکتورهایی مانند نسبت احتراق و دماى عملیاتى می‌شود به مسئله ای به نام درجه‌بندى اکتان نیز توجه می‌شود. شاید تصور کنید درجه‌بندى اکتان به بنزین مربوط می‌شود، اما خود موتور نیز این درجه بندی را دارد که براساس آن کمینه سطح اکتان که موتور برای عملکرد صحیح و مناسب لازم دارد را نشان می‌دهد.

یک موتور کمینه‌ای از اکتان را لازم دارد تا ریپ نزند. ریپ زدن به دلیل احتراق کنترل‌ نشده سوخت در سیلندر اتفاق می‌افتد و ریپ زدن‌های مکرر می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند. درجه‌بندى اکتان در بنزین در واقع روشی برای نشان دادن سطح شاخص‌های ضد ‌کوبش و ضد‌ ریپ آن است.

اگر خودروی شما مرتبا ریپ نمی‌زند دلیلی ندارد که به دنبال بنزینی با اکتان بالاتر باشید. سطح شاخص‌ ضد ‌کوبش در بنزین معمولی برای موتور خودرو کاملا مناسب می‌باش.

اما با بالا رفتن سن خودرو و براساس اینکه از خودرو چگونه استفاده شده، ممکن است هر چهار تا شش سال به بنزینی با سطح بالاتری از اکتان احتیاج پیدا کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که رسوبات کربن در سیلندرها نسبت احتراق را افزایش می‌دهند و در نتیجه سطح اکتان مورد نیاز بالاتر می‌رود. احتمالا به یاد داشته ‌باشید زمانی که خودرویتان نو بود، با بنزین معمولی به خوبی کار می‌کرده و با گذشت زمان خودرو شروع به ریپ زدن کرده؛ بنابراین بنزین سوپر سوختی نیست که برای خودروی جدیدتان باشد بلکه به خودروی قدیمی‌تان کمک می‌کند تا بهتر عمل کند.

البته بنزین سوپر جنبه‌های تجاری دیگری نیز دارد. بنزین سوپر در بیشتر موارد، افزودنی‌هایی برای افزایش کیفیت دارد که در پالایشگاه به آن اضافه شده است. پالایشگاه‌ها و تولید‌کنندگان معمولا ماهیت دقیق این افزودنی‌ها را فاش نمی‌کنند، اما اغلب شامل شوینده‌ها و دیگر حلال‌ها می‌شوند که کمک می‌کنند کاربراتور و دیگر اجزای سیستم سوخت‌رسانی تمیز بمانند.

چه‌ کار کنید تا خودرویتان ارزشش را از دست ندهد

بدون در نظر گرفتن اینکه چه خودرویی سوار می‌شوید یا چند سال از عمر خودرویتان گذشته، با یک سری روش‌های ساده‌ می‌توانید از استهلاک آن جلوگیری کنید و ارزش خودرو را حفظ کنید.

در نهایت بیشتر ما خودرویمان را یا می‌فروشیم، یا تاخت می‌زنیم و یا اگر کرایه‌ای باشد آن را پس می‌دهیم. در تمام این موارد برای برآورد ارزش خودرو عواملی مانند وضعیت خودرو، سن خودرو و مسافت طی شده با آن را مد نظر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل را نمی‌شود کاری کرد اما می‌توان اقدامات موثر دیگری انجام داد.

در کتاب مرجع کلی، نویسنده کتاب چارلی ووگنهایم توصیه‌های ساده‌ای برای حفظ ارزش خودروها دارد. ” اگر مصرف‌کننده کمی زمان و دقت برای خودرویش صرف کند، براساس نوع و مدل خودرو ، می‌تواند تا ۱۰۰۰ دلار در قیمت فروش خودرو تغییر ایجاد کند. ” در اینجا به تعدادی از این موارد ساده اشاره می‌کنیم که می‌توانید از همین امروز به کار گیرید.

۱- وضعیت درونی و بیرونی خودرو

یکی از عوامل اصلی در تعیین ارزش خودرو وضعیت درونی و بیرونی آن است.

نظافت و پولیش منظم و پیوسته به حفظ کیفیت درون و بیرون خودرو کمک می‌کند.
یک‌بار پرداخت مبلغی برای کاور صندلی‌ها، کیفیت روکش یا چرم صندلی‌ها را محفوظ نگه خواهد داشت.
افراد سیگاری باید بدانند که نباید در داخل خودرو سیگار بکشند. تاثیر دود سیگار قابل شستشو و یا پوشاندن نیست و بر ارزش کلی خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

۲- پارک کردن خودرو

توجه کنید که خودرویتان را کجا و کنار چه چیزی پارک می‌کنید. این مورد را احتمالا بارها شنیده باشید اما واقعا توصیه سودمندی است.
در صورت امکان کنار خودروهای دیگر پارک نکنید. برخی خودروهای کوپه درب‌های بزرگی دارند و همیشه مقصر اصلی در خط افتادن بر روی درب دیگر خودروها هستند.
در سایه پارک کنید. سقف وینیل در برخی خودروها به راحتی در اثر تابش آفتاب آسیب می‌بیند.

دانستنی های خودرو

  • حمید هاشمی نیا